~salam 1 malaysia~

Lirik Lagu Satu Malaysia - Koir Pelajar Lim Kok Wing

Dunia kian berubah
Perubahan melingkari
Melaksana hasrat hati
Kejayaan terbukti

Dunia yang megah
Dengan misi yang gagah
Kerana perpaduan
Kita masih bersama

Kita satu bangsa, Kita satu Negara
Kita satu matlamat, oooo
Kita satu bangsa, satu Negara
Kita satu Malaysia

Bermulanya sekarang
Perjalanan dilaksana
Seia sekata sehati dan sejiwa

Membina masa hadapan
Menuju kejayaan
Kita semua rakyat Malaysia
Harmoni, saling menghormati

Kita satu bangsa, Kita satu Negara
Kita satu matlamat, oooo
Kita satu bangsa, satu Negara
Kita satu Malaysia

selamat menyambut hari kemerdekaan yg ke 52...alhamdullilah bersyukur kehadrat ALLAH...semoga MALAYSIA DIBERKATI ALLAH..amin..amin..amin...

together we celebrate merdeka

~berubahkah aku~



Berubahkah aku hanya bila ada sesuatu
Terus aku pulang pada sikap sebelum kuberubah
Hanya sekedar sesuatu tak berapa lamapun itu
Jarang kuterendap dalam sikap dimana kuberubah


Tuhan aku hanya manusia
Mudah berubah lagi dalam sekejap
Tuhan aku ingin berubah
Dan kubertahan dalam perubahanku

~muhasabah cinta~



Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari Mu
Kupasrahkan semua pada Mu

Tuhan baru kusadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta Mu

Reff
Kata kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung do’a ku
Sakit yang kurasa biar
Jadi penawar dosaku

*
Butir butir cinta air mataku
Terlihat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi Muhasabat cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan Mu

http://mp3sgratis.net/e/edcoustic/edcoustic-muhasabah-cinta/

~ada apa dgn 21 ogos~

ada apa dengan 21 OGOS?














Al-Aqsa dibakar pelampau Yahudi pada 21 Ogos 1969

Tanggal 21 Ogos adalah salah satu daripada tarikh hitam bagi umat Islam di seluruh dunia. Genap 40 tahun yang lalu pada 21 Ogos 1969, maruah umat Islam telah tercalar dengan satu penghinaan apabila Masjid Al-Aqsa yang merupakan qiblat pertama umat Islam telah dibakar oleh pelampau Yahudi yang disokong kuat oleh golongan Kristian Zionis. Usaha terkutuk ini telah dilakukan oleh Michael Dennis Rohan yang berasal dari Australia.

Pada peristiwa tersebut, Michael Rohan telah menyalakan api di dalam Masjid Al-Aqsa untuk membakar hangus masjid dan sekaligus memusnahkannya. Api yang marak membakar hampir-hampir sahaja memusnahkan keseluruhan bangunan Masjid Al-Aqsa. Namun hasil usaha gigih dan tangkas oleh penduduk Islam di Baitul Maqdis selama sehari suntuk, akhirnya mereka berjaya memadamkan api tersebut.

Kejadian itu dianggap sebagai satu jenayah besar yang memilukan bagi umat Islam di seluruh dunia yang turut dirasai sehingga ke detik ini. Michael Rohan sebenarnya tidaklah bersedirian di dalam melakukan jenayah keji ini. Beliau mendapat sokongan padu dari rejim Zionis Israel yang mahu melihat Masjid Al-Aqsa lenyap dari muka bumi bagi meneruskan projek mereka untuk membina kuil Yahudi yang dikenali sebagai ‘Solomon Temple’ atau Haikal Sulaiman di dataran Baitul Maqdis tersebut.


Kemusnahan Al-Aqsa

Menurut ramai saksi, pasukan tentera Israel pada hari itu dengan sengaja telah menutup saluran paip air menuju ke Masjid Al-Aqsa agar agenda pembakaran yang dirancang dapat terus membakar keseluruhan bangunan masjid. Bahkan tentera Israel juga telah menghalang pasukan bomba dan warga Arab daripada memasuki kawasan masjid pada hari tersebut. Kebakaran itu merupakan antara detik yang terparah di dalam sejarah ancaman terhadap Masjid Al-Aqsa.

Aksi biadab dan ganas tersebut telah menyebabkan sebahagian besar Masjid Al-Aqsa mengalami kerosakan dan musnah menjadi arang termasuklah Mimbar Solahuddin al-Ayyubi yang bersejarah yang telah dibina sejak zaman Nuruddin al-Zinki, Mihrab Zakaria, Masjid Umar al-Khattab dan sebahagian besar daripada serambi masjid. Apabila dihitung dengan lebih teliti, kemusnahan tersebut melebihi sepertiga daripada keseluruhan kawasan masjid iaitu kira-kira 1500 meter persegi daripada 4400 meter persegi keluasan asal kawasan masjid. Turut musnah dalam kejadian tersebut adalah atap-atap masjid yang telah roboh menyembah bumi serta tiang-tiang yang indah dengan hiasan ayat-ayat al-Quran.



Penjenayah yang bertanggungjawab terhadap pembakaran tersebut, Michael Rohan telah ditangkap tetapi telah dibebaskan tanpa sebarang hukuman. Malahan beliau dengan rasa bongkaknya telah berkata bahawa apa yang dilakukannya adalah satu tanggungjawab agama sebagaimana yang termaktub di dalam ajaran kitab Talmud. Beliau turut menyatakan bahawa beliau telah berjaya di dalam melaksanakan misinya yang didakwa sebagai perintah dari tuhan. Mahkamah Israel sememangnya sentiasa bersandiwara apabila memutuskan bahawa Michael Rohan yang merupakan seorang doktor perubatan itu sebagai seorang yang tidak siuman dan hanya dikenakan tindakan dihantar pulang ke Australia.

Demikianlah, betapa gigihnya pengganas Zionis yang bekerja kuat siang dan malam memerah keringat serta menjalin kerjasama erat dengan rakan-rakan kroni. Mereka mempunyai objektif yang sama iaitu untuk menghapuskan Masjid Al-Aqsa dari muka bumi serta membuat persiapan demi persiapan bagi projek pembinaan kuil Yahudi impian mereka.


Organisation of Islamic Conference – OIC

Pembakaran Al-Aqsa telah menundang aksi protes dari seluruh dunia Islam bermula dari negara Maghribi di barat sehinggalah ke Indonesia di timur.

Beberapa pertemuan dan perundingan di peringkat regional dan internasional telah diadakan bagi menghentikan kemarahan umat Islam. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) terpaksa mengadakan sidang tergempar dan telah mengeluarkan Resolusi 271 yang mengutuk Israel dan menyeru Israel agar menghentikan segala usaha yang bertujuan untuk merubah status Kota Baitul Maqdis (Jerusalem) dan pengyahudian Masjid Al-Aqsa.

Para pemimpin negara-negara Islam telah bergabung dan bersetuju untuk menubuhkan OIC ekoran dari kejadian pembakaran Masjid Al-Aqsa tersebut. Mereka telah mengadakan pertemuan tergempar di Rabat, ibu negara Maghribi serta telah menghasilkan beberapa resolusi bagi mencegah apa jua usaha penodaan Masjid Al-Aqsa. Namun sedihnya keputusan-keputusan itu semuanya hanya tinggal sebagai resolusi yang tidak berjaya dilaksanakan.

Peristiwa pembakaran Al-Aqsa pada tahun 1969 itu sebenarnya bukanlah peristiwa yang terakhir terhadapnya. Bahkan penodaan Masjid ke-3 suci bagi umat Islam ini semakin meruncing sehingga ke saat ini. Ternyata sekali bahawa PBB dan OIC telah terbukti gagal dalam menangani keselamatan dan kesucian Masjid Al-Aqsa.


Ancaman Yang Berterusan

Kesan pedih dari pembakaran Masjid Al-Aqsa pada tahun 1969 masih terus dirasai oleh dunia Islam sehingga ke saat ini. Pada 27 Januari 1982, sekelompok Yahudi radikal berjaya masuk ke Masjid Al-Aqsa untuk membakarnya sekali lagi namun usaha mereka berjaya dipatahkan.

Kemudian pada 14 Januari 1989, beberapa orang anggota (parlimen) Knesset Israel telah masuk ke Masjid Al-Aqsa dengan kawalan ketat pasukan rejim Zionis Israel dan di dalam Masjid Al-Aqsa mereka telah membaca kitab-kitab suci agama Yahudi mereka.

Seterusnya pada September 2000, mantan PM Israel Ariel Sharon, dengan kawalan ketenteraan yang sangat ketat dari pasukan militari rejim Zionis Israel telah melakukan kunjungan ke Masjid Al-Aqsa dan telah masuk ke dalam masjid itu. Beliau telah mengatakan bahawa lawatan tersebut adalah hak bagi rakyat Israel untuk melawat sebahagian dari tanah negara mereka. Kunjungan tokoh pengganas Sabra dan Shatila ini telah menyebabkan tercetusnya Intifada Al-Aqsa (kebangkitan rakyat Palestin).

Kini, setelah 40 tahun pembakaran Masjid Al-Aqsa, masih ada ribuan lagi anggota kelompok pengganas Zionis dan Yahudi radikal yang terus menanti kelalaian umat Islam untuk merobohkan Masjid Al-Aqsa yang diberkati itu.


Projek Pengyahudian Masjid Al-Aqsa



Masjid Al-Aqsa mula jatuh ke tangan penjajah Zionis pada bulan Jun 1967 dengan tertawannya bahagian timur Baitul Maqdis. Bermula dari peristiwa yang dikenali sebagai an-Naksah (malapetaka yang berulang) itu, Masjid Al-Aqsa telah terus menerus dinodai kesuciannya. Acapkali berlaku peristiwa demi peristiwa di masjid yang diberkati ini dengan kejadian yang begitu menguji perasaan dan hati sanubari umat Islam. Juga kerapkali berlaku ketegangan politik di dunia Islam disebabkan Masjid Al-Aqsa sentiasa diganggu-gugat kemuliaannya oleh golongan Yahudi radikal yang bersekongkol dengan rejim Zionis Israel.

Selain dari pembakaran masjid, banyak lagi jenayah Zionis ke atas Masjid Al-Aqsa. Di antaranya ialah :-

1. Menghalang umat Islam dari menziarahi masjid ini
2. Menghalang usaha membaik-pulih Masjid Al-Aqsa yang rosak
3. Perampasan Tembok Buraq yang merupakan sebahagian dari Al-Aqsa
4. Mengadakan upacara agama Yahudi di dalam Al-Aqsa
5. Siri pengeboman secara terancang ke atas Masjid Al-Aqsa
6. Siri pembunuhan umat Islam di Masjid Al-Aqsa
7. Penggalian terowong yang besar lagi panjang di bawah masjid ini.

Sudah terlalu banyak kes jenayah yang dilakukan oleh rejim Zionis Israel terhadap Masjid Al-Aqsa yang merupakan jantung hati umat Islam. Kesimpulannya, apa yang telah, sedang dan yang akan berlaku terhadap Masjid Al-Aqsa merupakan sesuatu yang sepatutnya sudah cukup untuk menyedarkan umat Islam dari terus lena dalam buaian mimpi.

Sebagai qiblat yang pertama bagi umat Islam, masjid yang ketiga suci serta bumi Isra’ dan Mi’raj, Masjid Al-Aqsa mesti diselamatkan dari kemusnahan dan kehancuran oleh tangan-tangan pengganas rejim Zionis dan pelampau Yahudi.


Tindakal praktikal bagi menyelamatkan Al-Aqsa

Sebenarnya banyak perkara yang praktikal yang boleh kita sumbangkan bagi menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dari ancaman kemusnahan. Di antaranya ialah:

1. Bermula dengan diri kita, kenali sejarah Palestin dan kepentingan Masjid Al-Aqsa dalam aqidah umat Islam.
2. Didiklah keluarga dan masyarakat tentang keutamaan mengambil berat urusan umat Islam termasuk dengan apa yang berlaku di Palestin.
3. Tanam dan sebarkan kesedaran tentang status sebenar Masjid Al-Aqsa kepada masyarakat dengan apa jua cara.
4. Anjurkan program yang berkaitan dengan Masjid Al-Aqsa pada sambutan peristiwa Isra’ dan Mi’raj ataupun pada Hari Al-Aqsa Sedunia pada 21 Ogos nanti di masjid-masjid, sekolah-sekolah, kampus universiti dan di premis-premis yang lain.
5. Memberikan sumbangan kewangan kepada badan-badan yang memperjuangkan masa depan Masjid Al-Aqsa.
6. Memahamkan isu ini kepada pelbagai lapisan masyarakat di negara kita dan mengajak mereka untuk turut serta dalam agenda memperjuangkan kesucian Al-Aqsa.
7. Menyokong seruan pemboikotan ekonomi ke atas barangan musuh (Zionis) dan juga pendokong mereka.
8. Melibatkan golongan bukan Islam dalam isu ini di atas asas persefahaman bersama dan menyerlahkan dimensi kemanusiaan. Persefahaman ini adalah bertitik tolak daripada kefahaman yang benar, adil dan berdasarkan kemanusiaan.
9. Melonjakkan isu ini ke persada nasional dan antarabangsa kerana perjuangan pembebasan Al-Aqsa adalah isu yang menyatukan cita-cita dan hasrat umat Islam sejagat.
10. Berdoa kepada Allah swt agar Masjid Al-Aqsa diselamatkan dari musuh-musuh umat Islam dan kemuliaannya sentiasa terpeilhara.

Kita harus bertindak segera secara sistematik dan berterusan demi masa depan Masjid Al-Aqsa. Kita mesti melakukan tindakan secara pro-aktif sebelum rejim Zionis dan golongan yang bersekongkol dengannya berjaya di dalam melaksanakan cita-cita jahat mereka. Sebelum nasi menjadi bubur dan sebelum kita semua terlambat, mari kita berganding bahu dan mengorak langkah ke hadapan demi kesucian Al-Aqsa tercinta…



Oleh,
Prof Madya Dr Zainur Rashid Bin Zainuddin,
Naib YDP ISMA Cawangan Seremban.
Laman Web ISMA

Rujukan:

* Harun Yahya. Palestine – Zionism and Israel Terrorism. Islamic Book Service. Delhi 2003.
* Mahmud as-Sharatawi. Memory of Al-Aqsa Mosque Arson: Muslims’ Duty. 22 August 2005. http://www.islamonline.net
* Maszlee Malik. Al-Aqsa Dalam Bahaya. Kuala Lumpur 2006.
* Mohsen M.Saleh. History of Palestine. A Methodical Study of the Palestinian Struggle. Al-Falah Foundation. Cairo 2005.
* Tareq M. Suwaidan. Palestine – Yesterday, today and tomorrow. Ebbad Co. Kuwait 2006.
* United Nations Security Council Resolution 271 – September 15, 1969. http://www.un.org
* Yusuf Al Qardawi. Baitul Maqdis – Tanggungjawab Setiap Muslim. Pustaka Syuhada. Kuala Lumpur 1999.







-al-kandahlawi-

www.khallys.blogspot.com

~ana super girl..hik..hik~



saje je mengedikkan diri upload mende alah nih..coz budak2 yg nyanyi nih cumey..haha de org dh marah ana upload mende alah nih..hik..hik.. ala lagu die cumey la..hehe
jgn kita lakukan perkara yg sia2..(aku ker??)

~poligami dan kpi..jeng..jeng~

Ibnu Abbas meriwayatkan:


Sesungguhnya pernah ada seorang perempuan datang kepada RasuluLlah shallallahu ‘alihi wa sallam, lalu ia berkata, “Wahai Rasulullah, saya ini utusan dari kaum perempuan kepadamu. Jihad (perang) diwajibkanAllah keapda kaum laki-laki. Jika mereka menang, mereka mendapatkan pahala; jika mereka terbunuh, mereka masih tetap hidup di sisi Tuhan mereka lagi mendapat rezeki, sementara kami, kaum perempuan membantu mereka. Lalu apa bagian bagi kami dalam hal ini?” RasuluLlah shallallahu ’alaihi wa sallah bersabda (yang artinya), “Sampaikanlah kepada perempuan-perempuan yang kamu temui, bahwa taat kepada suami dan mengakui hak-haknya adalah sama dengan itu (jihad di jalan Allah).” ((Diterjemahkan secara bebas, HR. Ibnu Abdil bar))[25]


Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap perempuan yang yatim, maka kawinilah wanita-wanita yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.(QS. An-Nisa: 3)



soklan: "andai kata ada seorg lelaki ( yg belum berkahwin ) nak menikahi kita,tapi dlm masa yg same die sudah ada pilihan hati yg lain..dan die minta kita menjadi isteri no dua..walhal/hakikatnya lelaki itu,perempuan 1 dan perempuan 2 tidak berkahwin lagi..



jawapan: ????..haha xtau ler nk ckp hape..



dialog diatas sekadar pertanyaan seorg teman kpd teman nya ini..tapi temannya ini xde la bijak mana nk bg pendapat..tapi nk bg skit je..:-


1) diri ini tidak2 sekali2 menentang hukum poligami ini. yang tentu2 dari Yang Maha Satu.

2) sudah semestinya diri ini xde pengalaman mende2 camni..haha


3) diri ini hanya mampu meng"copy paste" kata2 yg berpengalaman.

4) seperti yg tertera diatas:-1 ,2 dan 3

sedikit komen : diri ini sgt menyampah kpd pemuda sebegitu( yeah,belum kahwin,pastu ber"couple"..huh dgn berani menyuarakan isi hati untuk beristeri 2 )..diri sendiri pon xterbimbing..


Istri Mengizinkan Poligami = Pahala Yang Besar dari Allah


Namun beliau berasa hairan kenapa poligami ini yang dibenarkan dalam Islam dianggap sebagai sesuatu yang hina.

''Kenapa pusat maksiat seperti pelacuran, kelab malam rumah urut boleh dibenarkan beroperasi tetapi kami yang mahu memperjuangkan perkara yang dibenarkan dalam Islam dipandang serong dan tidak diberi laluan.


kenapa perlu dipandang negatif dan serong..sedangkan poligami sgt indah dan satu kebiasaan pada zaman Rasullah dan para sahabat..( ana sendiri berasa hairan..kenapa ye dulu ianya sgt indah dan cantik..tapi tdk pula pd zaman skrg..)..antara hikmah yg ana bleh dapat adalah:

kata2: Puan HATIJAH..dr akhbar utusan

''Ini kerana terlalu banyak kes-kes yang mengaibkan berlaku sekarang seperti rogol, sumbang mahram serta tumbuhnya rumah urut pusat pelacuran secara berleluasa. Maka kelab ini ditubuhkan sebagai satu alternatif dan jalan keluar," katanya.

Menurut Hatijah, jika dilihat masalah yang berlaku sekarang ini telah wujud sejak zaman jahiliah lagi maka Tuhan telah memberikan jalan bagaimana masalah ini dapat dihentikan. Maka apabila Rasulullah dan sahabat mempraktikkan poligami maka ia memberi pilihan kepada sesiapa yang mahu mengikutnya dan tidak ada paksaan dalam perkara ini.

''Maka adalah jelas kenapa orang jahiliah itu tenggelam dengan kejahilan mereka maka Islam sebagai sebuah agama yang lengkap membenarkan poligami. Jika kita melihat keadaan sekarang harus diakui dengan mengamalkan poligami mampu menyelesaikan sedikit sebanyak masalah sosial yang semakin menakutkan sekarang.

''Kegiatan pelacuran dapat dihentikan, masalah seperti sumbang mahram tidak berlaku dan orang ramai terutama lelaki tidak lagi perlu ke rumah urut kerana para isteri- isteri mereka memenuhi tuntutan yang mereka mahukan. Oleh itu, bagi orang Islam mereka mendapat satu jalan keluar kepada masalah sosial ini dan terpulang kepada mereka untuk mempraktikkannya,'' kata beliau.


sejajar dgn itu,tetiba shj ana bersemangat nk mencari maklumat mngenai poligami nih..nih gara2 seorg hamba ALLAH la nih..sebuk2 je nk mencari pastu dok tanya2..adoyaa.tipu la klu diri mengata diri ini rela klu dimadukan,haha...arghh xyah la pikir2 lagi..yg penting kita perlu memahami konsepnya dulu..

ingat senang ke nk berpoligami..nampak mmg la mudah..tapi bak kata seorg hamba Allah di blog nya..

"Bagi kamu laki-laki sendiri sepatutnya tidak bisa semena-mena ber-apologi dengan nash untuk melegalkan “keinginannya”. Setidaknya yang patut diketahui bagi kamu adam bahwasanya poligami sendiri bukanlah semata-mata hak bagi mereka. Namun ada melekat juga tanggung jawab dunia dan akhirat. Selain dituntut berlaku adil secara materi, juga dituntut untuk menjaga seluruh keluarganya dari api neraka. Tentu saja menjaga 4 istri lebih berat ketimbang menjaga 1 istri. Menjga 20 anak lebih berat ketimbang menjaga 2 anak.Karena itu bagi seorang yang memeiliki pandangan berdimensi akhirat poligami adalah suatu hal yang berat, Suatu hal yang memerlukan pemikiran serius sebelum memperaktekannya. Islam membuka jalan, dan tidak menutup jalan. Islam adalah agama “washotiyah”, yang tidak bersifat ekstrim. Tidak melarang poligami sama sekali dan juga tidak membebaskannya sama sekali."..

tapi klu sang suami yg soleh lagi berkemampuan,pe salahnya kan??..

bak kata puan Hatijah:

"Namun beliau berasa hairan kenapa poligami ini yang dibenarkan dalam Islam dianggap sebagai sesuatu yang hina.
''Kenapa pusat maksiat seperti pelacuran, kelab malam rumah urut boleh dibenarkan beroperasi tetapi kami yang mahu memperjuangkan perkara yang dibenarkan dalam Islam dipandang serong dan tidak diberi laluan"...

hah,betol jugak kata puan nih..ada sesetgh wanita,mereka lebih rela suami membuat maksiat dari berkahwin,asalkan si suami nih adalah hak mutlak mereka,dan mereka xrela dikongsikan..beginilah klu mengikut kata nafsu yg bermaharajalela dalam hati..

Bila seorang suami hanya bisa memenuhi hak tiga orang istri, maka haram baginya untuk meni­kahi yang keempat. Jika sanggupnya hanya memenuhi hak dua orang, haram baginya menikahi yang ketiga. Dan bila sanggupnya hanya memenuhi hak satu orang dan ia khawatir akan berbuat zalim kalau menikahi dua orang, maka dia hanya boleh kawin satu saja dan haram menikahi dua orang. Bahkan bagi seorang lelaki yang tidak mampu memenuhi hak seorang perempuan merdeka, maka ia hanya boleh menikah dengan budak kalau memang keadaan memaksa dia untuk menikah. Inilah yang ditegaskan oleh ayat ini.
Dalam satu hadits riwayat Abu Daud, Tirmidzi, Nasa‘i, dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah dijelas­kan bahwa Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa yang mempunyai dua orang istri, lalu memberatkan salah satunya (tidak berlaku adil), maka ia akan datang di hari kiamat dengan bahu yang miring.”


Keadilan yang dimaksud oleh ayat ini tidak bertentangan dengan firman Allah dalam surat An-Nisa‘ ayat 129, karena adil yang dituntut dalam surat An-Nisa‘ ayat 3 adalah adil dalam hal-hal yang bersifat lahiriah yang disanggupi dan dapat dikerjakan oleh manusia, bukan dalam hal cinta dan kasih sayang. Keadilan dalam hal yang disebut­kan terakhir inilah yang tidak akan disanggupi oleh manusia, dan inilah yang dimaksudkan oleh ayat 129. Mengenai hal ini Aisyah menyebutkan bahwa: “Rasulullah selalu membagi giliran sesama istrinya dengan adil. Dan beliau berdoa: “Ya Allah, inilah pembagianku terhadap istri-istriku pada apa yang aku miliki. Karena itu, janganlah Engkau cela aku atas apa yang Engkau kuasai dan tidak aku kuasai”. (HR. Abu Daud, Tirmidzi, Nasa‘i, dan Ibnu Majah, dari Aisyah.)http://islamiyah.wordpress.com/2007/03/25/menafsir-ayat-poligami/

hah tuh je kot bleh di"copy paste"..klu nk baca lagi bab2 nih..hamik la dari yg pakar..insyaALLAH ini akan membantu antumm semua..http://www.fulijami.blogspot.com/

..klu tanya diri ini sudikah anda???..no komen..haha..tipu ah klu ana ckp rela kan..tapi uwaaaa xtau ler..xyah la tanya2..penin tuh nk jawab..lgpon lambat lagi..sibuk je yg bertanya..selama nih klu org ckp pasal poligami,xde la rse pe2..banyak jawapan "ok","xkisah" or "bagus pe,de org tolong wat keje umah"..hampeh je jawapan aku ...skrg bile isu nih tetiba je hangat..membuatkan ana terpikir dan sibuk2 plak nk cari kisah2 poligami..

komen2..pendapat2 dan link2 diatas ana akan simpan..hehe untuk masa depan..prepare ilmu banyak2..nnti de benda yg boleh dihujahkan..betul tak..

P/s kpd yg patut: hah ika dh wat posting nih..berhari2 dok cari and pikir tau..haha xmo ler cari2 dah...kita cari mende pasal perjuangan dlm islam la plak..lagi besh kot....

: diri ini tidak sehebat isteri2 Rasul dan para pejuang islam..


~bAzAAr Ramadhan @ mmu melaka~

Assalamualaikum..The Usrah Institution (IU) Melaka Campus would like to invite any students, staffs and outsiders who are interested to participate in the "BAAZAR RAMADHAN 2009".

Date : 24th August 2009 – 17th September 2009
Venue : President Square
Time : 3.00 p.m. – 7.00 p.m.

Any interested vendor, please contactMr. Fakhrurazi – 0136285794Ms. Suhailah – 0176637715

~perindu cinta ALLAH~

PERINDU CINTA ALLAH - RABI'AH AL-ADAWIYAH
www.iluvislam.comhana kimieditor: azzahra_solehah
Rabi'ah binti Ismail al-Adawiyah tergolong wanita sufi yang terkenal dalam sejarah Islam. Dia dilahirkan sekitar awal kurun kedua Hijrah berhampiran kota Basrah di Iraq. Dia lahir dalam sebuah keluarga yang miskin dari segi kebendaan namun kaya dengan peribadatan kepada Allah. Ayahnya pula hanya bekerja mengangkut penumpang menyeberangi Sungai Dijlah dengan menggunakan sampan. Pada akhir kurun pertama Hijrah, keadaan hidup masyarakat Islam dalam pemerintahan Bani Umaiyah yang sebelumnya terkenal dengan ketaqwaan telah mulai berubah. Pergaulan semakin bebas dan orang ramai berlumba-lumba mencari kekayaan. Justeru itu kejahatan dan maksiat tersebar luas. Pekerjaan menyanyi, menari dan berhibur semakin diagung-agungkan. Maka ketajaman iman mulai tumpul dan zaman hidup wara' serta zuhud hampir lenyap sama sekali.Namun begitu, Allah telah memelihara sebilangan kaum Muslimin agar tidak terjerumus ke dalam fitnah tersebut. Pada masa itulah muncul satu gerakan baru yang dinamakan Tasawuf Islami yang dipimpin oleh Hasan al-Bashri. Pengikutnya terdiri daripada lelaki dan wanita. Mereka menghabiskan masa dan tenaga untuk mendidik jiwa dan rohani mengatasi segala tuntutan hawa nafsu demi mendekatkan diri kepada Allah sebagai hamba yang benar-benar taat. Bapa Rabi'ah merupakan hamba yang sangat bertaqwa, tersingkir daripada kemewahan dunia dan tidak pernah letih bersyukur kepada Allah. Dia mendidik anak perempuannya menjadi muslimah yang berjiwa bersih. Pendidikan yang diberikannya bersumberkan al-Quran semata-mata. Natijahnya Rabi'ah sendiri begitu gemar membaca dan menghayati isi al-Quran sehigga berjaya menghafal kandungan al-Quran. Sejak kecil lagi Rabi'ah sememangnya berjiwa halus, mempunyai keyakinan yang tinggi serta keimanan yang mendalam. Menjelang kedewasaannya, kehidupannya menjadi serba sempit. Keadaan itu semakin buruk setelah beliau ditinggalkan ayah dan ibunya. Rabi'ah juga tidak terkecuali daripada ujian yang bertujuan membuktikan keteguhan iman. Ada riwayat yang mengatakan beliau telah terjebak dalam kancah maksiat. Namun dengan limpah hidayah Allah, dengan asas keimanan yang belum padam di hatinya, dia dipermudahkan oleh Allah untuk kembali bertaubat. Babak-babak taubat inilah yang mungkin dapat menyedar serta mendorong hati kita merasai cara yang sepatutnya seorang hamba brgantung harap kepada belas ihsan Tuhannya. Marilah kita teliti ucapan Rabi'ah sewaktu kesunyian di ketenangan malam ketika bermunajat kepada Allah:

"Ya Allah, ya Tuhanku. Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau! Tuhanku! bintang-bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah dudukku di hadapan-Mu.Tuhanku! Tiada kudengar suara binatang yang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser, tiada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keEsaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu.
Sekelian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik maksyuknya. Yang tinggal hanya Rabi'ah yang banyak kesalahan di hadapan-Mu. Maka moga-moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepada-Mu."
Rabi'ah juga pernah meraung memohon belas ihsan Allah SWT:

"Tuhanku! Engkau akan mendekatkan orang yang dekat di dalam kesunyian kepada keagungan-Mu. Semua ikan di laut bertasbih di dalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian-Mu, ombak di laut bertepukan. Engkaulah Tuhan yang sujud kepada-Nya malam yang gelap, siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang menerangi, bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi-Mu dengan takdir sebab Engkaulah Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa."
Setiap malam begitulah keadaan Rabi'ah. Apabila fajar menyinsing, Rabi'ah terus juga bermunajat dengan ungkapan seperti:

"Wahai Tuhanku! Malam yang akan pergi dan siang pula akan mengganti. Wahai malangnya diri! Apakah Engkau akan menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku diberikan takziah? Demi kemuliaan-Mu, jadikanlah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku di atasnya. Demi kemuliaan-Mu, jika Engkau menghalauku daripada pintu-Mu itu, nescaya aku akan tetap tidak bergerak juga dari situ disebabkan hatiku sangat cinta kepada-Mu."
Seperkara menarik tentang diri Rabi'ah ialah dia menolak lamaran untuk berkahwin dengan alasan: "Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai apa-apa pun." Rabi'ah seolah-olah tidak mengenali yang lain daripada Allah. Oleh itu dia terus-menerus mencintai Allah semata-mata. Dia tidak mempunyai tujuan lain kecuali untuk mencapai keredaan Allah. Rabi'ah telah mempertalikan akalnya, pemikirannya dan perasaannya hanya kepada akhirat semata-mata. Dia sentiasa meletakkan kain kapannya di hadapannya dan sentiasa membelek-beleknya setiap hari. Selama 30 tahun dia terus-menerus mengulangi kata-kata ini dalam sembahyangnya:
"Ya Tuhanku! Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaan-Mu supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan aku daripada-Mu."
Antara syairnya yang masyhur berbunyi:

"Kekasihku tiada menyamai kekasih lain biar bagaimanapun, Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun, Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun, Akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun." Rabi'ah telah membentuk satu cara yang luar biasa di dalam mencintai Allah. Dia menjadikan kecintaan pada Ilahi itu sebagai satu cara untuk membersihkan hati dan jiwa. Dia memulakan fahaman sufinya dengan menanamkan rasa takut kepada kemurkaan Allah seperti yang pernah diluahkannya: "Wahai Tuhanku! Apakah Engkau akan membakar dengan api hati yang mencintai-Mu dan lisan yang menyebut-Mu dan hamba yang takut kepada-Mu?"
Kecintaan Rabi'ah kepada Allah berjaya melewati pengharapan untuk beroleh syurga Allah semata-mata.

"Jika aku menyembah-Mu kerana takut daripada api neraka-Mu maka bakarlah aku di dalamnya! Dan jika aku menyembah-Mu kerana tamak kepada syurga-Mu maka haramkanlah aku daripadanya! Tetapi jika aku menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu maka berikanlah aku balasan yang besar, berilah aku melihat wajah-Mu yang Maha Besar dan Maha Mulia itu."
Begitulah keadaan kehidupan Rabi'ah yang ditakdirkan Allah untuk diuji dengan keimanan serta kecintaan kepada-Nya. Rabi'ah meninggal dunia pada 135 Hijrah iaitu ketika usianya menjangkau 80 tahun. Moga-moga Allah meredainya, amin! Sekarang mari kita tinjau diri sendiri pula. Adakah kita menyedari satu hakikat yang disebut oleh Allah di dalam Surah Ali Imran, ayat 142 yang bermaksud: "Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum nyata bagi Allah orang yang berjihad di antaramu dan belum nyata orang yang sabar." Bagaimana perasaan kita apabila insan yang kita kasihi menyinggung perasaan kita? Adakah kita terus berkecil hati dan meletakkan kesalahan kepada insan berkenaan? Tidak terlintaskah untuk merasakan di dalam hati seumpama ini: "Ya Allah! Ampunilah aku. Sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Hanya kasih-Mu yang abadi dan hanya hidup di sisi-Mu sahaja yang berkekalan. Selamatkanlah aku daripada tipu daya yang mengasyikkan." Sesungguhnya apa juga lintasan hati dan luahan rasa yang tercetus daripada kita bergantung kepada cara hati kita berhubung dengan Allah. Semakin kita kenali keluhuran cinta kepada Allah, maka bertambah erat pergantungan hati kita kepada Allah serta melahirkan keyakinan cinta dan kasih yang sentiasa subur. Lanjutan itu jiwa kita tidak mudah berasa kecewa dengan gelagat sesama insan yang pelbagai ragam. Keadaan begini sebenarnya terlebih dahulu perlu dipupuk dengan melihat serta merenungi alam yang terbentang luas ini sebagai anugerah besar daripada Allah untuk maslahat kehidupan manusia. Kemudian cubalah hitung betapa banyaknya nikmat Allah kepada kita. Dengan itu kita akan sedar bahawa kita sebenarnya hanya bergantung kepada Allah. Bermula dari sini kita akan mampu membina perasaan cinta terhadap Allah yang kemudian mesti diperkukuhkan dengan mencintai titah perintah Allah. Mudah-mudahan nanti kita juga akan menjadi perindu cinta Allah yang kekal abadi.

~boycott israel dates~


BOYCOTT ISRAELI DATES


BOYCOTT ISRAELI DATES:
BACKGROUND


In 2004 the International Court of Justice ruled that the Israeli settlements are illegal – they are built on stolen Palestinian land. Growing dates is one of the major agricultural activities carried out by nearly half of the illegal Israeli settlements located in the Jordan Valley – it’s their most profitable crop , and contributes significantly to their economic viability.
Picking of the dates is hard work, so the Israeli settlers bring in Palestinian labourers to do this back breaking work. During the pruning season the workers are dropped on the date palm trees by a hoisting crane at 5 o’clock in the morning, left perched on palms that soar to a height of 10 or even 12 meters – the height of a three- or four-story building, left there swaying in the wind for up to 8 hours without a break and with no means to come down until the crane returns at the end of the day, the workers cling to the tree with one arm and work with the other to meet their quota. They can’t even take a break to go to the toilet. If they complain or fall behind their quota they will lose their jobs and their families will starve.
Palestinian child working in illegal Israeli settlement.Out of desperate poverty Palestinian families are forced to take their children out of school and hand them over to the settlers to work for a pittance(source: Channel4 news 7 July 2008)
But the Israelis prefer to employ children – even issuing them official work permits, as they are quick and light, can climb trees faster, work for less and it’s easier to cheat and humiliate them. Out of desperate poverty Palestinian families are forced to take their children out of school and hand them over to the settlers to work for a pittance.
Most of the Israeli date crop – up to 80%, is exported, mainly to Europe where it has around 10% market share. In 2005, dates were Israel’s leading fruit export.
The two major Israeli companies involved are Agrexco and Hadi-klaim.
Agrexco, half owned by the Israeli government, handles 60-70% of all goods produced in the illegal Settlements. Its dates have brand names Carmel, Jordan Plains and Jordan Valley. Last September, a week before the start of Ramadan, Carmel boasted in their press release that they had managed an early crop of dates in order to meet the Ramadan demand for dates from Europe’s Muslims!
Hadiklaim sells 65 percent of the all dates produced in Israel. Its dates have brand names King Solomon and Jordan River. They also supply Israeli dates to supermarkets and retail chains who market them under their own brand names. These include Marks & Spencer's, Sainsbury's, Tesco's, and Waitrose.
Sainsburys Medjool Datesproduced in the illegal Israeli settlementof Netiv Hagdud in the West BankSometimes they are labelled “produced in the West Bank” – this just confirms they are grown in the illegal Israeli settlements.
Peace activists who visited the Palestinian village of Fasayl in the Jordan Valley last year discovered that villagers are slowly being forced off their land by the Israeli army. The only livelihood left open to them is to work for Carmel Agrexco. The activists even spoke to two Palestinian workers whose land had been stolen and were forced to work for Carmel in order to feed their families – they had a message for the peace activists, a plea for anyone who would listen – they urged them to take action against Carmel Agrexco and such companies that support Israeli apartheid. What excuse is left for us not to boycott Israel? If you oppose the illegal settlements target their dates. Boycotting can make a real difference.


SOURCE:inminds

~h1n1~

salam..

Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik
daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak
menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang
segala
jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada
memberi
nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan
rezki yang
lebih baik daripada sabar.

kata:Khalifah ‘Umar

apa itu H1N1?

viral novel influenza type A H1N1. ianya berasal dr virus avian flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi @ khinzir dan telah bergabung dengan swine flu (yg sepatutnya hanya menjangkit ternakan babi sahaja) dan telah evaluasi (mutasi) untuk penyesuaian diri di dalam 'host' yg lebih tinggi di dlm rantaian makanan @ manusia. dan semasa di dlm badan manusia, sekali lagi ia berevolusi supaya ia menjadi 'air born' dan menjangkit dr manusia kpd manusia. jangka hayat virus oleh kerana ia adalah viurs yg air born, ia hanya boleh bertahan di udara selama 2 hingga 8 jam sahaja. jika selepas tempoh tersebut ia tidak mendapat perumah @ host( badan manusia) ia akan mati. maka bilik yang dibiarkan selama 24 jam dengan air ventilation yg baik....akan 'bersih' dr virus tersebut.

sepanjang minggu lepas mak ana dijangkiti influenza light illness @ selsema biasa.dengan rasminya satu rumah kene pakai mask untuk mengelak dari dijangkiti selesema biasa nih.dulu semasa mula2 wabak h1n1 nih merebak ana hanya memandang remeh,tiada riak kerisauan malah ana ber monolog dalaman mengutuk org yg memakai mask dikhalayak ramai.."haa die nih mesti dh kene virus tuh..sebab tuh kene pakai"...ha nih la antara dialognya..skrg diri ini kene jugak pakai mask yg merimaskan..tapi berwaspadalah kpd sesiapa yg meremehkan pemakaian mask ni..mungkin pada awalnya antum akan merasa rimas dan berpeluh tapi itu hanya beberapa ketika shj..pastu mesti dah biasa la.."prevention is better than secure"..pedulikan apa org nak kata..janji kita sehat..sekadar pesanan/nasihat dari ana yg menyanyangi diri antum sbg sahabat ana yg paling ana kasihi..

1) klu ada rasa sikit batuk or selesama segera jumpa doktor..jgn biarkan ia berlarutan..INGAT,JGN PANDANG REMEH..Allah telah berikan kita amanah untuk menjaga nyawa yg telah dikurniakan..dan telah menjadi satu tangungjawab kita untuk menjaga amanah tersebut..

2) elakkan diri dari berada dikwsn org ramai..klu bleh pakai la mask bila nk kuar..antara kwnsn yg ramai org of course la shopping mall,station bas,universiti,kwnsn sekolah dan banyak lagi yg ramai org..klu xramai org dok umah je la..hehe

3) kpd pekerja2/student2 tentunya xleh dok umah memanjangkan,pekerja berisiko tggi dgn H1N1 mungkin staff yg banyak berkomunikasi dgn customers and vendors,kita xtahu diorg dari mana..so untuk prevention pakai la mask dan elakkan bersalaman dgn mereka..sama jugak dgn student ( terutama MMUians yg dikasihi) yg terdedah dgn student foreigner yg mungkin baru pulang dari luar negara..elakkan bersalaman dgn mereka buat sementara nih..antum juga dinasihati memakai mask untuk ke kuliah

4) sayangilah insan2 cilik ini..jgn biarkan anak2/adik2/sanak saudara org anak2 jiran pergi ke kwnsn yg mungkin ramai org terutama kawasan permainan..xpayah la bawak si cilik ini ke shopping mall..kesian kat diorg nih tambah2 yg baru lahir kedunia nih..mereka risiko yg paling tggi mudah dijangkiti..

5) jaga kebersihan diri,basuh tgn setiap kali hendak mkn..xpon simpan satu losyen dlm tas tgn anda..( ala losyen ke nama die..bukan losyen tapi satu cecair yg mcm sabun..tapi bukan sabun..ia xperlukan air untuk dibilas..klu pergi farmasi ia dalam botol kecil yg berwarna warni..ada kartun2 lagi..hehe cumey dan murah..ala beli je satu untuk mencuci tgn.)..lagi satu mask tuh bukan ler mahal sgt..takat sehinggit je xkn xleh beli..

haa takat tuh je la nk memberi nasihat..skrg pon g opis pakai mask..tapi rini terlupa la plak..takut gak..tapi alhamdulilah bulan nih mengadap equipment je xngadap customer..xde la risau sgt..duduk dalam air cond nih pon bahaya..air cond nih agen penyebaran yg baik..dan mudahla dijangkiti selesama dan batuk..

INGAT!! jaga lah diri anda kerna ia adalah nyawa yg kita pinjam dari ALLAH..klu kita dah pinjam brg org..kene jaga baik2 kan??..haa camtuh la nyawa kita..xleh wat sesuaka hati..tapi klu kita dah usaha sehabis baik untuk menjaga diri kita,tapi akhirnya kita terkene jugak penyakit..itu bukan kerja kita..tapi kerja ALLAH..bertawakkal lah..dan berdoa..tidak usah disesali apa yg berlaku.kerna disebalik setiap kejadian ada hikmahnya..hayatilah dan insafilah setiap kejadian yg berlaku..

sekian wassalam..akhiru kalam..jgn tewas sebelum bertempur..hehe




~Updated ;)~

Dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Alhamdullilah dalam xsedar dah 2 bulan lebih berpraktikal..yeay!! tggal lagi 2 bln..xsabarnya nak habis..nk kata buhsan tuh xde la buhsan sgt..kdg2 ade keje..kdg2 xde keje..yg time xde keje tuh la buhsan kit..banyak mende dalam kpala nih nk dicoretkan disini,tapi bila mengadap pc nih malas plak nk tulih..hik..hik..

skrg diri ini di transfer ke TM jln coakman betul2 di tgh2 bandaraya ipoh..huh nama je bandaraya ipoh tapi hape pon xde,nk jln2 pon xtau nk g mane,klu kat TM tasek de gak JJ untuk menemani diri ini.dah la xde parking khas untuk staff ssh la klu ari2 nak bayar parking kan??...sepanjang bekerja nih,setiap pagi je hati ini sentiasa PANAS je..eeiieii geram tau dok dgn pemandu2 yg tak bertamadun nih..rasa nk turun je pastu nk kasi sedikit pengajaran.,die ingat jln nih ayah dan mak die beli ke..( tapi takut gak la bila tgok sume laki dlm kete,berkata dlm hati je berani,hik..hik..)..lagi satu, dh la ana dah lambat nk g keje,de plak org2 yg sgt sopan yg membawa kelajuan 90km/j duduk plak kat lane laju,arghh dah tau nk mkn angin duk la lane kiri,nih mesti kes pasan bawak laju ah nih..naseb bek de kwn tolong punch kan..sampai opis cukup2 waktu je..dgn muka selamba je masuk opis..malunyee xtau nk ckp..Haa tuh la padahnya klu mak gerak buat liat lagi,kan dah lambat..haish entah la dari dulu sampai skrg klu balik umah je mesti manja,mengada2,semuanya liat je,haha sebab de abah selalu backing diri ini..pagi2 je bangun subuh je ske buat lakonan sakit perut la,mata sakit la..selesema ler,takut jangkitan le..kes nk mintak mc la nih..ya ALLAH liat sungguh nk g keje..( JGN SESEKALI CUBA OKEH!!)..tapi semua org dlm umah buat ignore je,pdn muka,agaknya klu ana kene sakit betul2,semua xlayan,haa pdn muka sekali lagi..alih2 kene gak g keje..

Rindu kat kwn2 kat MMU,rindu kat kwn2 MADID..klu buhsan je ana mesti ingat GENG2 madid..hik..hik..aritu eda ajak kuar,tapi xleh la..huhu kene grounded buat kali ke bape entah..tak insaf2..tak leh kasi abah marah2 lagi,nanti abah sakit..huhu..sorry la eda len kali kita kuar,aritu ktorg g lawat sharifah..alhamdullilah kandungan beliau sudah 5 bulan,ana g dgn wani,ain and fatihah.die bawak ktorg g dusun rambutan die kat pdg rengas,beshh oo jumpa kambing2 yg jinak..haa kambing2 tuh kim slm kat ko la eda..miss u so mush,its said..haha..thanks shape,aku harap ko dapat baby boy k..klu baby girl pon ok gak..leh aku belikan die gaun princess gitu..hehe..

sedey sungguh la terpaksa cancel plan nk g konsert gamis,isk..isk..last2 minute kene cancel.abah xkasi pegi,die syak diri ini nk join demostrasi,pe salahnya nk join pon kan.??..klu abah tau ana ckp camni,mau kene tazkirah berpanjangan..kak afni,seb bek kita kuar g shopping 2 minggu lepas..klu minggu nih mau kita kene tahan disyaki berdemostrasi..haha..( dapat tiket consert VIP ok!!..tetiba je cancel bukan senang nk dapat tiket vip free huhu)..sape2 yg de wat posting mengenai konsert tuh kasi tau la hek..nk tau camne konsert tuh..masa yg sama dgn konsert gamis tuh de gak Malam Aspirasi Salahuddin,de org cakap besh gle..haaa last2 dua2 tak pegi..
jumaat lepas pada 31/7 adalah harijadi abah yg ke 52thn, org ckp abah nih xmcm 52thn ,kwn2 TM abah ckp,abah nih cam nak pencen thn depan je..diorg terkejut bile ana ckp abah 52thn..haha nih mungkin sebab banyak sgt penyakit kot,stress satu,klu org stress selalu je nampak tua dari usia,haa klu nk awet muda,pastikan jgn stress k..hidup kene ceria je,mari blaja cara2 menangani stress..

bulan 8 adalah bulan paling happy,,hehe nk tau ke??..xyah la kan..ada sesuatu yg akan sampai dari jauh,xsabarnya nak jumpe benda jauh tuh,camne agaknya keadaan mereka2 tuh..hehe..hope dia sampai waktu sabtu ahad ke,so xyah la ssh2 klu time keje,bukan senang nk mintak cuti,nak2 klu keje dgn section abah..rinduunyaaa...xsabanyaaa..

k la sampai sini je la membebel2..xde mende nk update..nk touch up blog baru plak..nntikan kemunculan beliau okeh..