~ saudaraku ALLAH sentiasa bersama-sama mu ~

Menurut Ibn Qayyim dlm kitab Zad al-Ma'ad, musibah yg berlaku boleh diringankan dgn cara2 di bwh :

1. Mengikut petunjuk Allah dan mengikhlaskan ibadah nya kpdNya.
2. Mencari ilmu yg syar'iy.Jika membaca di internet sahaja tidak memadai.Mesti mendampingi para asatizah yg dapat membimbing.
3. Bertaubat dari dosa2, mempersembahkan diri dgn sebenar2nya kpd Allah.
4. Mengamalkan zikir secara berterusan dlm semua kondisi kerana zikir ini mempunyai kesan yg sgt menakjubkan, menghilangkn kedukaan dan perasaan bimbang.
5. Berbuat baik kpd semua makhluk rn berbuat baik menybbkan dada kita lapang.Dengar cd Petua menjadi insan paling ceria oleh Dato Dr Mohd Fadzila Kamsah
6. Melakukan mujahadah utk mengikis sifat2 negatif
7. Jangan berlebihan dlm sesuatu urusan seperti memandang, berbicara,mendengar makan dan bergaul.Dengannya akan mnybbkan seseorg menikmati hati yg lapang serta jauh dari perasaan sempit dada.
8. Menyibukkan diri dgn kegiatan ilmu dan aktiviti2 yg bermanfaat.
9. Memikirkan ttg pencapaian hari ini tanpa menyusahkan diri dgn peristiwa2 sedih yg belaku pada masa lampau atau kebimbangan2 akan dtg.
10. Melihat orang2 yg kurang bernasib baik dlm hal2 kewangan dan kesihatan serta rezki.
11. Melihat ujia secara objektif bagaimana utk meneylesaikannya.
12. Kuatkan semngt agar tidak dikuasai oleh angan2 dan khayalan yg timbul dari pemikiran2 buruk.
13. Menyerahkan setiap urusan kpd Allah, berbaik sangka dlm ketetapan qadha` dan qadarNya
14. Orang yang berakal tahu bahawa kehidupan org yg beriman sebenarnya terletak pada kebahagian dan ketenangan.Kehidupan itu bersifat sebentar, maka tentulah amat merugikan jika ia dipenuhi dengan perasaan sedih.
15. Apabila ditimpa kesusahan, hendaklah dia memikirkan ttg kenikmatan yang telah dinikmatinya selama ini.Pada waktu itu dia akan menyedari betapa banyaknya nikmat yg di perolehi selama ini.Dengan itu dia akan lebih tabah menghadapi kesusahnnya.
16. Kalau seseorg menyakitinya dengan sesuatu cara, hendaklah dia meyakini bahawa kejahtannya itu tidak akan memudharatkannya sama sekali melainkan dgn izin Allah.Kemudharatan itu hanya akan memudharatkan yg empunya dirinya sahaja.
17. Hendaklah mengharapkan balasan daripada Allah dlm segala gerak kerja yg dilakukan,bukannya mengharp daripada manusia kerana jika mengaharp dari manusia semata2 kita akan rasa tak dihargaai.
18. Memikirkan ttg perkara2 yg memberi manfaat, dan berusaha merealisasikannya bukan terlalu banyak berfikir secara negative yg boleh mengekang dari berjaya.
19. Memberi sepenuh concentration pada apa yg sedang dilakukan sehingga membuahkan hasil yg paling maksimum.
20. Hendaklah menghargai nikmat persaudaraan, perkahwinan dan persahabatan,Janganlah dicari2 kelemahan pihak yg lain,nanti kita akan kecewa.Jangan terlalu perfectionistlah.Jangan sibuk menghitung aib org lain.Lihat secara objektif dan bincangkan dnegan hikmat agar terbit penyelesaian yang mendtgkan keharmonian dlm keluarga.Tanganilah dgn hikmah, nanti ada umur dan kesempatan kita akan bincangkan perselisihan yg pernah berlaku antara dgn para isteri dan bagaimana menyelesaikannya bila kena pada surahnya.Firman Allah dlm hubungan suami isteri cthnya, surah al-Nisa` ayat 19-20 :
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu). Dan jika kamu hendak mengambil isteri (baharu) menggantikan isteri (lama yang kamu ceraikan) sedang kamu telahpun memberikan kepada seseorang di antaranya (isteri yang diceraikan itu) harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil sedikitpun dari harta itu. Patutkah kamu mengambilnya dengan cara yang tidak benar dan (yang menyebabkan) dosa yang nyata?


21. Banyakkan berdoa supaya dikurniakan kebaikan dlm segala urusan dunia.

22. Berjihad pada jalan Allah.

di ambil dari: http://zahazanmohamed.blogspot.com/

0 comments: