~kekhilafan diri ini~

” aku tidak bimbang jika yang menentang dan menghalang Islam itu adalah dari kalangan orang² kafir kerana itu adalah Sunnatullah dalam perjuangan tetapi aku bimbang jika segala halangan yang mendatang adalah daripada orang Islam itu sendiri” - Yusof Qardawi

apa yg menjadikan kebimbangan sheikh Yusof Qardawi,telah pon berlaku pada umat islam akhir zaman..

eieie tau tak betapa malasnya nk update blog..nih pon sdg berkira2 nk update ke tak..tapi nk kene tulis gak..coz blog nih la salah satu tempat luahan rasa hati ku..huhu..anyway lately nih banyak kesdihan melanda tapi alhamdullilah,aku masih ada ALLAH untuk mendamaikan hati ini..

diri ini tidak lah sesempurna org2 lain,diri ini adalah selemah2 sehina2 hamba ALLAH,diri ini sgt2 dhoif lagi fakir,tapi ya ALLAH aku amat2 bersyukur diatas kasih syg yg diberikan terhadap aku,tanpa cinta-MU pasti aku terus hayut,terima kasih ya ALLAH..dgn linangan air mata ku gagahi jua menaip entry ini,tapi tangisan ini bukan kerna menunjukkan kelemahan ku atau menunjukkan kemanjaan tapi air mata ini berlinangan kerna sedih melihat umat islam zaman skrg,sedih melihat kekhilafan diri,sedih dgn kealpaan diri sendiri..apa yg ditakuti telah ku lihat didepan mata ku..

argh semua org suka berckp,bersyarah,berdebat sampai bergegar bumi nih..tapi kebanyyakan hampes je..sama je dgn diri ini,betul la apa yg dikatakan oleh seseorg..

“Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan (baca: tuliskan), itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia…”

kusangka diri ini cukup kuat menghadapinya..tapi sangkaan itu meleset..setelah diingatkan dgn ayat diatas kekuatan itu kembali bersama2 dgn kasih sayang-NYA..semalam berkesempatan jua diri ini untuk ke masjid bg mengubati hati yg kesedihan,ha nih la manusia bila sedih je ingat ALLAH,sepatutnya sepanjang masa kita kene ingatkan ALLAH..( aku lah tuh yg sering alpa)..sementara menunggu azan subuh,tetiba je diri ini berfikir,argh bagaimana ummat islam nak maju,klu subuh pon sunyi sepi,susah nak bangun.. ( teguran ini untuk diri sendiri jua)..sedihnya memikirkan keadaan ini..diri ini berfikir2 lagi,

dikata diri itu hebat,semua org dikatakan salah,nk menerima teguran pon xboleh..bila tak diberi respon dikata penakut..bak kata diri yg hebat itu " berani kerna benar,takut kerna salah"..bukan takut tapi jika diberi secara penulisan, intonasi dan nada mungkin berbeza dgn kita bersua muka..takut dgn penulisan lebih menguris perasaan..,diberi sedikit tekanan, melenting,dendam,pendam perasaan tuh..sedih rasa nya,bukan sedih kerna komen2 itu,tapi sedih kerna gagal memberi fahaman yg betol,..benarlah hidayah itu milik ALLAH..adakah lagi pejuang seperti Rasulullah dan sahabat2 baginda,Salahuddin al Ayubi dan para pengikutnya??..dikata kan mahu jadi pejuang tapi tekanan sekecil itu pon tdk boleh dihadapi..ku akui tekanan mmg memeritkan,tapi tekanan itu mematangkan,tekanan itu indah bila kita dapat mengawalnya dgn bijak,tekanan itu jua membuatkan kita lebih kuat,..ku akui jua tekanan membuatkan diri ini marah..tapi marah itu kerna disertai dgn bisikan syaitan..jangan kalah dgn bisikan itu!!!..argh diri itu sungguh hebat,tapi dimanakah diri yg hebat itu mengapa tidak memenuhi shj diri2 yg hebat itu dimasjid ketika subuh.susun saf rapat2 dan berjemaah itu adalah lebih hebat..lebih hebat jika diri itu menjadi imam,barulah semua yg dikatakan dihormati,disegani..disitulah baru adanya kesatuan ummah,org2 bukan islam akan respect kita..ini tdk org islam skrg makin berpecah belah,perasaan2 mazmumah sentiasa terpahat..tahukah kalian..ketika kalian bertingkah ( secara terbuka )..org2 yg bukan islam pasti ketawa senang hati,mereka xberusaha sedikit pon nk menghancurkan kita..kita sendiri yg menghancurkan diri sendiri.. ( tepuklah tgn anda..kerna anda berjaya )

klu ikutkan perasaan marah dan bisikan syaitan,diri ini sgt2 membenci diri2 yg dikatakan hebat itu..ohh aku tdk pernah benci org seperti ini..tolonglah ya ALLAH jgn benarkan bisikan jahat ini menguasai diri..ku mahu menyangyangi semua org,ku mahu mereka merasai kenikmatan yg sama dgn ku..malah lebih dari diri ini..

azan subuh berkumandang,walaupon agak lewat beberapa minit,oh tiada siapakah disebalah sana mahu melaungkan kalimah2 ALLAH,dimanakah diri2 yg dikatakan hebat itu..mungkin ini kerna tugasan ini ada jadual tersendiri.,tapi tdk mengapa la,biarkan diri2 yg hebat itu memikirkannya sendiri..

andai diri2 yg dikatakan hebat itu tahu bagaimanakah sifat aku ketika dulu ( dulu aku lagi hebat dr kalian )..pasti mereka terkejut..semua yg aku lakukan,aku rse betol..semua dikatakan org,semua salah..alih2 sampai ke hari ini aku berterima kasih kpd mereka yg berjaya menngubah diri ini,mereka yg dulu,sentiasa menerima kekurang ajaran diri ini..aku pasti mengingati mereka dan malu sehingga hari ini..

mohon ampun dan maaf diatas kekhilafan diri ini,sesungguhnya diri ini hamba ALLAH yg dhoif lagi fakir..aku lah sehina2 hamba ALLAH..

diri ini tdklah sehebat Rasulullah dan para sahabat,diri ini tdklah seberani Salahudin dan pejuang2nya ..diri ini tdklah sebijak..para syuhda..tapi diri ini sgt2 merindui Mereka..ya ALLAH ku pohon agar aku jua antara pejuang2 itu..

p/s: semoga ALLAH memudahkan urusan kita..jgn biarkan diri yg hina ini jatuh tersungkur..gapailah tgn ini untuk berlari2 bersama2 kalian menuju kejayaan yg diimpikan semua umat islam..setiap sesuatu pasti ada kelebihan dan kelemahannya.

kata Salahudin bin Ayubi: kita berperang bukan bg mendapatkan harta,tetapi kita berjihad hanya mengharapkan keredhaan ALLAH..

6 comments:



Zinnirah Al Jannah (".) said...

bersabarlah duhai teman... jangan biarkan nafsu dan emosi mengalahkan diri kamu kerana saya tahu kamu punya hati yang "hebat". carilah hatimu~ ;)

p/s: berkata baiklah atau diam. :)

aRiEzEtIqAz said...

tq zinni..ya sedang mencari2 hati yg hebat itu..jika diberi pilihan berkata baiklah atau diam..sy lebih rela diam..

kurangkan konterversi..tingkatkan prestasi..zaaasss

~ZuLhAiRi~ said...

man kaana yukminubillahi wal yaumil akhir, fal yaqul khairan au li yasmut...:)

semoga ada manfaatnya dalam setiap kata2...

nur_afni said...

Assalamualaikum
ayat yg ika bold kan tu...dr www.genta-rasa.com..blog ustaz Pahrol... =) kasi credit ler skit kat ustaz Pahrol...nnt kene saman lak :P

Unknown said...

Allah swt dah janji akan anugerahkan khalifah/dunia ini kepada org mukmin..dan org yang jaga amal soleh..tp asbab kelemahan saya,,org mukmin dan amal soleh belum wujud lagi,,,maka Allah akan bagi pd org kafir,,biar org kafir tindas org Islam...org islam sibuk dengan syurga org kafir,sebab itu org kafir marah dan tindas org Islam...

aini mardhiyah said...

Hati menjadi amanah yang wajib dijaga sebagaimana kita diamanahkan menjaga mata, telinga, mulut, kaki, tangan dan sebagainya daripada berbuat dosa dan maksiat.

Hati mati kerana tidak berfungsi mengikut perintah Allah iaitu tidak mengambil iktibar dan pengajaran daripada didikan dan ujian Allah.

Memang sukar menjaga hati, tapi janganlah sesekali berundur dalam usaha menjaga hati. Perbetulkanlah niat dalam melakukan amalan harian.

Semoga kita semua tidak putus dari hidayah Allah.


p/s: it's the most precious part of our body~