~h1n1~

salam..

Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik
daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak
menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang
segala
jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada
memberi
nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan
rezki yang
lebih baik daripada sabar.

kata:Khalifah ‘Umar

apa itu H1N1?

viral novel influenza type A H1N1. ianya berasal dr virus avian flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi @ khinzir dan telah bergabung dengan swine flu (yg sepatutnya hanya menjangkit ternakan babi sahaja) dan telah evaluasi (mutasi) untuk penyesuaian diri di dalam 'host' yg lebih tinggi di dlm rantaian makanan @ manusia. dan semasa di dlm badan manusia, sekali lagi ia berevolusi supaya ia menjadi 'air born' dan menjangkit dr manusia kpd manusia. jangka hayat virus oleh kerana ia adalah viurs yg air born, ia hanya boleh bertahan di udara selama 2 hingga 8 jam sahaja. jika selepas tempoh tersebut ia tidak mendapat perumah @ host( badan manusia) ia akan mati. maka bilik yang dibiarkan selama 24 jam dengan air ventilation yg baik....akan 'bersih' dr virus tersebut.

sepanjang minggu lepas mak ana dijangkiti influenza light illness @ selsema biasa.dengan rasminya satu rumah kene pakai mask untuk mengelak dari dijangkiti selesema biasa nih.dulu semasa mula2 wabak h1n1 nih merebak ana hanya memandang remeh,tiada riak kerisauan malah ana ber monolog dalaman mengutuk org yg memakai mask dikhalayak ramai.."haa die nih mesti dh kene virus tuh..sebab tuh kene pakai"...ha nih la antara dialognya..skrg diri ini kene jugak pakai mask yg merimaskan..tapi berwaspadalah kpd sesiapa yg meremehkan pemakaian mask ni..mungkin pada awalnya antum akan merasa rimas dan berpeluh tapi itu hanya beberapa ketika shj..pastu mesti dah biasa la.."prevention is better than secure"..pedulikan apa org nak kata..janji kita sehat..sekadar pesanan/nasihat dari ana yg menyanyangi diri antum sbg sahabat ana yg paling ana kasihi..

1) klu ada rasa sikit batuk or selesama segera jumpa doktor..jgn biarkan ia berlarutan..INGAT,JGN PANDANG REMEH..Allah telah berikan kita amanah untuk menjaga nyawa yg telah dikurniakan..dan telah menjadi satu tangungjawab kita untuk menjaga amanah tersebut..

2) elakkan diri dari berada dikwsn org ramai..klu bleh pakai la mask bila nk kuar..antara kwnsn yg ramai org of course la shopping mall,station bas,universiti,kwnsn sekolah dan banyak lagi yg ramai org..klu xramai org dok umah je la..hehe

3) kpd pekerja2/student2 tentunya xleh dok umah memanjangkan,pekerja berisiko tggi dgn H1N1 mungkin staff yg banyak berkomunikasi dgn customers and vendors,kita xtahu diorg dari mana..so untuk prevention pakai la mask dan elakkan bersalaman dgn mereka..sama jugak dgn student ( terutama MMUians yg dikasihi) yg terdedah dgn student foreigner yg mungkin baru pulang dari luar negara..elakkan bersalaman dgn mereka buat sementara nih..antum juga dinasihati memakai mask untuk ke kuliah

4) sayangilah insan2 cilik ini..jgn biarkan anak2/adik2/sanak saudara org anak2 jiran pergi ke kwnsn yg mungkin ramai org terutama kawasan permainan..xpayah la bawak si cilik ini ke shopping mall..kesian kat diorg nih tambah2 yg baru lahir kedunia nih..mereka risiko yg paling tggi mudah dijangkiti..

5) jaga kebersihan diri,basuh tgn setiap kali hendak mkn..xpon simpan satu losyen dlm tas tgn anda..( ala losyen ke nama die..bukan losyen tapi satu cecair yg mcm sabun..tapi bukan sabun..ia xperlukan air untuk dibilas..klu pergi farmasi ia dalam botol kecil yg berwarna warni..ada kartun2 lagi..hehe cumey dan murah..ala beli je satu untuk mencuci tgn.)..lagi satu mask tuh bukan ler mahal sgt..takat sehinggit je xkn xleh beli..

haa takat tuh je la nk memberi nasihat..skrg pon g opis pakai mask..tapi rini terlupa la plak..takut gak..tapi alhamdulilah bulan nih mengadap equipment je xngadap customer..xde la risau sgt..duduk dalam air cond nih pon bahaya..air cond nih agen penyebaran yg baik..dan mudahla dijangkiti selesama dan batuk..

INGAT!! jaga lah diri anda kerna ia adalah nyawa yg kita pinjam dari ALLAH..klu kita dah pinjam brg org..kene jaga baik2 kan??..haa camtuh la nyawa kita..xleh wat sesuaka hati..tapi klu kita dah usaha sehabis baik untuk menjaga diri kita,tapi akhirnya kita terkene jugak penyakit..itu bukan kerja kita..tapi kerja ALLAH..bertawakkal lah..dan berdoa..tidak usah disesali apa yg berlaku.kerna disebalik setiap kejadian ada hikmahnya..hayatilah dan insafilah setiap kejadian yg berlaku..

sekian wassalam..akhiru kalam..jgn tewas sebelum bertempur..hehe




2 comments:



aini mardhiyah said...

assalamu'alaikum :)

ya ukhti, dah sembuh sepenuhnya?

aRiEzEtIqAz said...

alhamdullilah..tapi still menjaga2..supaya xterkene jangkitan selsema or batuk..jaga diri baik2 yer..syukran kerna bertanya..dan maaf atas segala kekhilafan