~poligami dan kpi..jeng..jeng~

Ibnu Abbas meriwayatkan:


Sesungguhnya pernah ada seorang perempuan datang kepada RasuluLlah shallallahu ‘alihi wa sallam, lalu ia berkata, “Wahai Rasulullah, saya ini utusan dari kaum perempuan kepadamu. Jihad (perang) diwajibkanAllah keapda kaum laki-laki. Jika mereka menang, mereka mendapatkan pahala; jika mereka terbunuh, mereka masih tetap hidup di sisi Tuhan mereka lagi mendapat rezeki, sementara kami, kaum perempuan membantu mereka. Lalu apa bagian bagi kami dalam hal ini?” RasuluLlah shallallahu ’alaihi wa sallah bersabda (yang artinya), “Sampaikanlah kepada perempuan-perempuan yang kamu temui, bahwa taat kepada suami dan mengakui hak-haknya adalah sama dengan itu (jihad di jalan Allah).” ((Diterjemahkan secara bebas, HR. Ibnu Abdil bar))[25]


Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap perempuan yang yatim, maka kawinilah wanita-wanita yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.(QS. An-Nisa: 3)



soklan: "andai kata ada seorg lelaki ( yg belum berkahwin ) nak menikahi kita,tapi dlm masa yg same die sudah ada pilihan hati yg lain..dan die minta kita menjadi isteri no dua..walhal/hakikatnya lelaki itu,perempuan 1 dan perempuan 2 tidak berkahwin lagi..



jawapan: ????..haha xtau ler nk ckp hape..



dialog diatas sekadar pertanyaan seorg teman kpd teman nya ini..tapi temannya ini xde la bijak mana nk bg pendapat..tapi nk bg skit je..:-


1) diri ini tidak2 sekali2 menentang hukum poligami ini. yang tentu2 dari Yang Maha Satu.

2) sudah semestinya diri ini xde pengalaman mende2 camni..haha


3) diri ini hanya mampu meng"copy paste" kata2 yg berpengalaman.

4) seperti yg tertera diatas:-1 ,2 dan 3

sedikit komen : diri ini sgt menyampah kpd pemuda sebegitu( yeah,belum kahwin,pastu ber"couple"..huh dgn berani menyuarakan isi hati untuk beristeri 2 )..diri sendiri pon xterbimbing..


Istri Mengizinkan Poligami = Pahala Yang Besar dari Allah


Namun beliau berasa hairan kenapa poligami ini yang dibenarkan dalam Islam dianggap sebagai sesuatu yang hina.

''Kenapa pusat maksiat seperti pelacuran, kelab malam rumah urut boleh dibenarkan beroperasi tetapi kami yang mahu memperjuangkan perkara yang dibenarkan dalam Islam dipandang serong dan tidak diberi laluan.


kenapa perlu dipandang negatif dan serong..sedangkan poligami sgt indah dan satu kebiasaan pada zaman Rasullah dan para sahabat..( ana sendiri berasa hairan..kenapa ye dulu ianya sgt indah dan cantik..tapi tdk pula pd zaman skrg..)..antara hikmah yg ana bleh dapat adalah:

kata2: Puan HATIJAH..dr akhbar utusan

''Ini kerana terlalu banyak kes-kes yang mengaibkan berlaku sekarang seperti rogol, sumbang mahram serta tumbuhnya rumah urut pusat pelacuran secara berleluasa. Maka kelab ini ditubuhkan sebagai satu alternatif dan jalan keluar," katanya.

Menurut Hatijah, jika dilihat masalah yang berlaku sekarang ini telah wujud sejak zaman jahiliah lagi maka Tuhan telah memberikan jalan bagaimana masalah ini dapat dihentikan. Maka apabila Rasulullah dan sahabat mempraktikkan poligami maka ia memberi pilihan kepada sesiapa yang mahu mengikutnya dan tidak ada paksaan dalam perkara ini.

''Maka adalah jelas kenapa orang jahiliah itu tenggelam dengan kejahilan mereka maka Islam sebagai sebuah agama yang lengkap membenarkan poligami. Jika kita melihat keadaan sekarang harus diakui dengan mengamalkan poligami mampu menyelesaikan sedikit sebanyak masalah sosial yang semakin menakutkan sekarang.

''Kegiatan pelacuran dapat dihentikan, masalah seperti sumbang mahram tidak berlaku dan orang ramai terutama lelaki tidak lagi perlu ke rumah urut kerana para isteri- isteri mereka memenuhi tuntutan yang mereka mahukan. Oleh itu, bagi orang Islam mereka mendapat satu jalan keluar kepada masalah sosial ini dan terpulang kepada mereka untuk mempraktikkannya,'' kata beliau.


sejajar dgn itu,tetiba shj ana bersemangat nk mencari maklumat mngenai poligami nih..nih gara2 seorg hamba ALLAH la nih..sebuk2 je nk mencari pastu dok tanya2..adoyaa.tipu la klu diri mengata diri ini rela klu dimadukan,haha...arghh xyah la pikir2 lagi..yg penting kita perlu memahami konsepnya dulu..

ingat senang ke nk berpoligami..nampak mmg la mudah..tapi bak kata seorg hamba Allah di blog nya..

"Bagi kamu laki-laki sendiri sepatutnya tidak bisa semena-mena ber-apologi dengan nash untuk melegalkan “keinginannya”. Setidaknya yang patut diketahui bagi kamu adam bahwasanya poligami sendiri bukanlah semata-mata hak bagi mereka. Namun ada melekat juga tanggung jawab dunia dan akhirat. Selain dituntut berlaku adil secara materi, juga dituntut untuk menjaga seluruh keluarganya dari api neraka. Tentu saja menjaga 4 istri lebih berat ketimbang menjaga 1 istri. Menjga 20 anak lebih berat ketimbang menjaga 2 anak.Karena itu bagi seorang yang memeiliki pandangan berdimensi akhirat poligami adalah suatu hal yang berat, Suatu hal yang memerlukan pemikiran serius sebelum memperaktekannya. Islam membuka jalan, dan tidak menutup jalan. Islam adalah agama “washotiyah”, yang tidak bersifat ekstrim. Tidak melarang poligami sama sekali dan juga tidak membebaskannya sama sekali."..

tapi klu sang suami yg soleh lagi berkemampuan,pe salahnya kan??..

bak kata puan Hatijah:

"Namun beliau berasa hairan kenapa poligami ini yang dibenarkan dalam Islam dianggap sebagai sesuatu yang hina.
''Kenapa pusat maksiat seperti pelacuran, kelab malam rumah urut boleh dibenarkan beroperasi tetapi kami yang mahu memperjuangkan perkara yang dibenarkan dalam Islam dipandang serong dan tidak diberi laluan"...

hah,betol jugak kata puan nih..ada sesetgh wanita,mereka lebih rela suami membuat maksiat dari berkahwin,asalkan si suami nih adalah hak mutlak mereka,dan mereka xrela dikongsikan..beginilah klu mengikut kata nafsu yg bermaharajalela dalam hati..

Bila seorang suami hanya bisa memenuhi hak tiga orang istri, maka haram baginya untuk meni­kahi yang keempat. Jika sanggupnya hanya memenuhi hak dua orang, haram baginya menikahi yang ketiga. Dan bila sanggupnya hanya memenuhi hak satu orang dan ia khawatir akan berbuat zalim kalau menikahi dua orang, maka dia hanya boleh kawin satu saja dan haram menikahi dua orang. Bahkan bagi seorang lelaki yang tidak mampu memenuhi hak seorang perempuan merdeka, maka ia hanya boleh menikah dengan budak kalau memang keadaan memaksa dia untuk menikah. Inilah yang ditegaskan oleh ayat ini.
Dalam satu hadits riwayat Abu Daud, Tirmidzi, Nasa‘i, dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah dijelas­kan bahwa Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa yang mempunyai dua orang istri, lalu memberatkan salah satunya (tidak berlaku adil), maka ia akan datang di hari kiamat dengan bahu yang miring.”


Keadilan yang dimaksud oleh ayat ini tidak bertentangan dengan firman Allah dalam surat An-Nisa‘ ayat 129, karena adil yang dituntut dalam surat An-Nisa‘ ayat 3 adalah adil dalam hal-hal yang bersifat lahiriah yang disanggupi dan dapat dikerjakan oleh manusia, bukan dalam hal cinta dan kasih sayang. Keadilan dalam hal yang disebut­kan terakhir inilah yang tidak akan disanggupi oleh manusia, dan inilah yang dimaksudkan oleh ayat 129. Mengenai hal ini Aisyah menyebutkan bahwa: “Rasulullah selalu membagi giliran sesama istrinya dengan adil. Dan beliau berdoa: “Ya Allah, inilah pembagianku terhadap istri-istriku pada apa yang aku miliki. Karena itu, janganlah Engkau cela aku atas apa yang Engkau kuasai dan tidak aku kuasai”. (HR. Abu Daud, Tirmidzi, Nasa‘i, dan Ibnu Majah, dari Aisyah.)http://islamiyah.wordpress.com/2007/03/25/menafsir-ayat-poligami/

hah tuh je kot bleh di"copy paste"..klu nk baca lagi bab2 nih..hamik la dari yg pakar..insyaALLAH ini akan membantu antumm semua..http://www.fulijami.blogspot.com/

..klu tanya diri ini sudikah anda???..no komen..haha..tipu ah klu ana ckp rela kan..tapi uwaaaa xtau ler..xyah la tanya2..penin tuh nk jawab..lgpon lambat lagi..sibuk je yg bertanya..selama nih klu org ckp pasal poligami,xde la rse pe2..banyak jawapan "ok","xkisah" or "bagus pe,de org tolong wat keje umah"..hampeh je jawapan aku ...skrg bile isu nih tetiba je hangat..membuatkan ana terpikir dan sibuk2 plak nk cari kisah2 poligami..

komen2..pendapat2 dan link2 diatas ana akan simpan..hehe untuk masa depan..prepare ilmu banyak2..nnti de benda yg boleh dihujahkan..betul tak..

P/s kpd yg patut: hah ika dh wat posting nih..berhari2 dok cari and pikir tau..haha xmo ler cari2 dah...kita cari mende pasal perjuangan dlm islam la plak..lagi besh kot....

: diri ini tidak sehebat isteri2 Rasul dan para pejuang islam..


1 comments:



aRiEzEtIqAz said...

nih lagi satu sumber
http://poligamiikhwan.org